| انتشار دهنده: روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ورامین |

تعداد بازدید خبر: 1,076

نهم دی در آینه تاریخ معاصر ایران

مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است: ***۹ دی ۱۳۸۸ مردم ایران با حضور هوشیارانه در صحنه و برگزاری راهپیمایی دگر بار حمایت همه جانبه ی خود را از ولایت فقیه که از ارکان مهم نظام اسلامی است، اعلام داشتند. این روز در تقویم روز بصیرت و میثاق امت با […]

مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

***۹ دی ۱۳۸۸

مردم ایران با حضور هوشیارانه در صحنه و برگزاری راهپیمایی دگر بار حمایت همه جانبه ی خود را از ولایت فقیه که از ارکان مهم نظام اسلامی است، اعلام داشتند. این روز در تقویم روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نام نهاده شد.

***۹ دی ۱۳۵۷

تظاهرات گسترده مردم ایران علیه حکومت پهلوی در بیشتر شهرهای کشور برگزار شد و ده ها تن از تظاهرکنندگان به شهادت رسیدند.

۹ دی ۱۳۵۷

شاپور بختیار با اعلام پذیرش مقام نخست وزیری، از جبهه ی ملی اخراج شد، بختیار با وجود طرد شدن از طرف همفکران، کابینه ی خود را در شانزدهم دی معرفی کرد.

***۹ دی ۱۳۳۲

لوی هندرسون سفیرکبیر آمریکا در ایران، برای دریافت عنوان معاونت وزارت امور خارجه آمریکا راهی واشنگتن شد.

***۹ دی ۱۳۲۵

بخشنامه ی تغییر نام نگهبانی کل کشور به ژاندارمری کل کشور از وزارت کشور به وزارت مالیه فرستاده شد تا پس از این در نامه های اداری مورد توجه قرارگیرد و رعایت شود.

***۹ دی ۱۳۲۴

نیروهای انگلیسی و آمریکایی ۶ ماه پس از پایان جنگ جهانی دوم، خاک ایران را ترک کردند، نیروهای این ۲ کشور، با وجود اعلام بی طرفی ایران در این جنگ، در شهریور ۱۳۲۰ از مرزهای جنوبی و غربی، ایران را به اشغال خود درآورده بودند.

***۹ دی ۱۳۰۰

عضویت ایران در جامعه ملل به تصویب مجلس شورای ملی رسید. علیقلی خان نبیل الدوله کاردار ایران در واشنگتن به عنوان نماینده ی ایران در ۲ اجلاس نخست جامعه ی ملل شرکت کرد. ایران به عنوان نخستین و تنها کشور مسلمان در جامعه ی ملل حضور یافت.

***۹ دی ۱۳۰۰

وزارت امور خارجه آمریکا و سفارت انگلیس در واشنگتن، موافقت نامه ای را امضا کردند که در آن تأکید شده بود، هرگاه هر یک از ۲ دولت مجبور شدند اقدامی درباره ی امتیاز نفت شمال ایران انجام دهند، هیچ یک از طرفین بدون اطلاع دیگری دست به اقدامی نزند.

***۹ دی ۱۲۹۰

میرزا علی آقا ثقه الاسلام تبریزی مجتهد مبارز، همراه با صدها تن از مردم تبریز به وسیله ی قزاق های روس بازداشت شد. ثقه الاسلام با ارسال نامه های خود مراجع بزرگ را در عتبات عالیات، در جریان تمام تحولات تبریز قرار داد و برای خروج نیروهای بیگانه از خاک این شهر تلاش بسیاری کرد.

***۹ دی ۱۲۸۷

شیخ فضل الله نوری از روحانیون مبارز دوره ی مشروطه و بانی تفکر مشروطه ی مشروعه به وسیله ی کریم دواتگر مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد. دواتگر را که قصد خودکشی داشت، دستگیر کردند، اما شیخ او را بخشید.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد۱)

پیوند کوتاه
خبرهای مرتبط
آخــرین خبــرها
صورت جامع و هزینه شهرداری در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ صورت جامع و هزینه شهرداری در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ پنجاه و چهارمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی برگزار شد. دیدار اعضاءشورای اسلامی شهر ورامین با فرمانده سپاه بررسی ساماندهی روز بازارها و وانت بارها در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر ورامین پنجاه و دومین جلسه کمیسیون فرهنگی ،اجتماعی برگزار شد چهل و ششمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی برگزار شد کمیته فرهنگی مذهبی شورای اسلامی شهر ورامین برگزار گردید دیدار رئیس و اعضاء شورای اسلامی شهر با دادستان شهر بازدید رئیس و اعضاء شورای اسلامی شهر از کارگاههای شیشه وآبگینه ورامین دیداراعضا شورای اسلامی شهر با رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تجلیل فرماندار و امام جمعه موقت از رئیس و اعضاءشورای اسلامی شهرورامین بازدید رئیس و اعضاء کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی ازمحل احداث آرامستان جدید شهر اختتامیه نخستین عهدواره چهله مهدویت برگزار شد کمیته بهداشت و محیط زیست کمیسیون فرهنگی اجتماعی تشکیل شد درروز اول مسابقات گروه دو لیگ جوانان مناطق کشورکه به میزبانی ورامین در سالن شهید مهر جو عبدل آباد برگزار میشود ، جعفر اردستانی نائب رئیس شورای اسلامی شهر و ابوالفضل جعفری رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر بهمراه فرماندار و معاونین ایشان حضور یافتند و با بازیکنان تیم های شهر ورامین از نزدیک گفتگو و برایشن آرزوی موفقیت نمودند. کمیته اجتماعی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهرورامین تشکیل شد بازدید اعضاءکمیسیون توسعه وعمران از پارک ۱۵خرداد جهت بررسی مشکلات آن بودجه ۱۴۰۱ شهرداری ورامین تصویب شد با حضور رئیس و اعضاءکمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر،شهردارو مدیران مناطق شهرداری جلسه برگزارشد ۲۲بهمن ۱۴۰۰ کمیسیون توسعه عمران شورای اسلامی شهر ورامین برگزار گردید بازدید رئیس و اعضاء کمیسیون فرهنگی اجتماعی از مرکز شبانه روزی دنیای نو کمیته فرهنگی مذهبی کمیسیون فرهنگی اجتماعی برگزار گردید مراسم افتتاحیه نمایشگاه کار آفرینی و دستاورد های روستایی و عشایری شهرستان ورامین
.